global_02 フィルダコラム

インドネシアのシャリア経済ベースのビジネスマッチングプラットフォーム

2018年、インドネシア銀行「BI」は、インドネシアのシャリーアクリエイティブインダストリー「IKRA」を立ち上げました。これは、国内のシャリーアビジネスプレーヤーが競争し、世界市場に浸透できるようにするための画期的な製品です。IKRAインドネシアは、ファッション、食品、飲料セクターにおける総合的なシャリアビジネス開発プラットフォームです。IKRAは、キャパシティビルディング、ブランディング、マーケティングをカバーし、グローバルなバイヤーや投資家と一緒にそれを実現します。

インドネシアの人口の大部分はイスラム教徒であるため、IKRAはシャリーア経済ビジネスの支援に重点を置いています。Worldpopulationreviewのデータに基づくと、インドネシアは世界最大のイスラム教徒人口を抱える国であり、2021年6月のイスラム教徒の数はインドネシアの総人口の86.88%に達しています。

2017年、ハラール製品の国内需要はUSD 2,188億に達し、インドネシアの総GDPの約22%に達しました(ハラール製品の消費に基づく)。この消費量は、インドネシアのイスラム教徒の人口の増加に合わせて増加し続けると予想されます。

IKRAインドネシアは、ハラルクリエイティブ業界のさまざまな問題に答える画期的な製品の1つであり、その1つがファッション業界にあります。インドネシアのイスラム教徒のファッションは大きな可能性を秘めており、国家の経済成長の主要な推進力の1つです。State of Global Islamic Economic「SGIE」Report 2020/2021によると、インドネシアは世界の控えめなファッションのトップ10で、1位と2位にランクされたアラブ首長国連邦とトルコに続き、3位にランクされています。

 

インドネシアのイスラム教徒のファッション産業の発展を加速するために、考慮されなければならないいくつかの問題があります。それは、原材料の供給の確実性とサポートインフラストラクチャのサポートです。

BIは、IKRAプラットフォームを通じて、すべての関係者の相乗効果により、インドネシアの豊富なリソースの可能性を生み出すことを奨励しています。この取り組みには、繊維産業からデザイナーまでのファッションビジネスエンティティが関与し、包括的なビジネスリンケージチェーンを形成します。

さらに、BIは、地元のシャリーアビジネスのバリューチェーンプレーヤーが輸出市場に参入することを奨励しています。IKRAは、優れたシャリーアビジネス製品の浸透を高め、グローバル市場に浸透して競争できるようにすることを目指しています。 そして、シャリーアのビジネスアクター間のコラボレーションの機会を増やします。

IKRAプラットフォームにビジネスを登録することにより、ビジネスマッチングを実行して、基準に一致するビジネスパートナーを見つけることができます。買い手または売り手として、IKRAメンバーダッシュボードのメンバーのリストを見て、潜在的なパートナーを選択できます。利用可能なチャット機能を使用して、潜在的なビジネスパートナーに関する詳細情報を求めることもできます。

潜在的なパートナーの選択を決定した後、会議の合意を決定できます。パートナー候補者に確認された後、相互に合意したスケジュールに従ってビジネスマッチングを行うことができます。

現在、IKRAインドネシアには、インドネシア銀行の国内支社との協力の結果、インドネシア全土に数百人の会員がいます。選択とメンタリングのプロセスには、シャリーア企業が地域市場と国際市場の両方で競争することを奨励するために、ファッションと食品の分野でプロのビジネスアクターが関与します。

 

 

Bahasa Indonesia

 

Business Matching Platform Berbasis Ekonomi Syariah Di Indonesia

 

Pada tahun 2018, Bank indonesa (BI) meluncurkan Industri Kreatif Syariah (IKRA) Indonesia, yang merupakan terbosoan agar pelaku usaha syariah dalam negeri mampu berkompetisi dan menembus pasar global. IKRA Indonesia menjadi suatu  platform pengembangan usaha syariah yang holistik di sektor fesyen, makanan dan minuman. IKRA mencakup pengembangan kapasitas, branding, pemasaran hingga mempertemukannya dengan pembeli dan investor global.

IKRA berfokus dalam mendukung bisnis ekonomi syariah karena, mayoritas penduduk Indonesia adalah muslim. Berdasarkan data Worldpopulationreview, Indonesia merupakan negara dengan penduduk muslim terbesar di dunia dengan jumlah pemeluk agama Islam mencapai 236,53 juta jiwa (86,88%) dari 272,23 juta jiwa total penduduk Indonesia pada Juni 2021.

Pada tahun 2017, permintaan produk halal domestik telah mencapai USD 218,8 miliar atau sekitar 22% dari total PDB Indonesia (berdasarkan konsumsi produk halal). Konsumsi ini diperkirakan akan terus meningkat sejalan dengan pertumbuhan populasi muslim di Indonesia.

IKRA Indonesia merupakan salah satu terobosan untuk menjawab berbagai permasalahan di industri kreatif halal, salah satunya di bidang fesyen. Fesyen muslim Indonesia memiliki potensi  yang sangat besar dan menjadi salah satu pendorong utama pertumbuhan ekonomi nasional. Menurut The State of Global Islamic Economy (SGIE) Report 2020/2021, Indonesia menduduki peringkat ketiga dalam Top 10 Modest Fashion dunia. Menyusul Uni Emirat Arab dan Turki yang menduduki peringkat pertama dan kedua.

Untuk mengakselerasi perkembangan industri fesyen Muslim Indonesia terdapat beberapa isu yang perlu diperhatikan, yaitu kepastian pasokan bahan baku serta dukungan dari infrastruktur pendukung.

Melalui platform IKRA, BI mendorong sinergi seluruh pihak untuk membangkitkan potensi sumber daya yang cukup melimpah di Indonesia. Upaya ini melibatkan para entitas bisnis fesyen mulai dari industri tekstil sampai dengan designer demi membentuk suatu rantai business linkage yang inklusif.

Selanjutnya, BI mendorong pelaku local value chain usaha syariah domestik untuk memasuki pasar ekspor. IKRA bertujuan untuk meningkatkan penetrasi produk unggulan usaha syariah sehingga mampu menembus dan bersaing di pasar global serta meningkatkan peluang kolaborasi antarpelaku usaha syariah.

Dengan mendaftarkan usaha Anda di platform IKRA, Anda bisa melakukan business matching untuk menemukan partner usaha yang sesuai dengan kriteria Anda. Baik sebagai Buyer atau Seller, Anda bisa memilih calon partner dengan melihat list member yang ada pada dashboard member IKRA. Anda juga bisa bertanya informasi secara detail mengenai calon partner bisnis Anda menggunakan fitur chat yang tersedia.

Setelah menetukan pilihan calon partner, Anda bisa menentukan perjanjian untuk meeting. Setelah di konfirmasi oleh calon partner, Anda bisa melakukan business matching sesuai jadwal yang telah disepakati bersama.

Saat ini IKRA Indonesia telah memiliki ratusan anggota yang tersebar di seluruh wilayah Indonesia hasil kolaborasi bersama kantor perwakilan cabang Bank Indonesia di dalam negeri. Proses seleksi dan pendampingan melibatkan para pelaku usaha profesional di sektor fashion dan food untuk mendorong usaha syariah bersaing baik di pasar regional maupun internasional.

 

 

 

English

 

 

Sharia Economy-Based Business Matching Platform In Indonesia

In 2018, Bank Indonesia (BI) launched the Indonesian Sharia Creative Industry (IKRA), which is a breakthrough so that domestic sharia business players are able to compete and penetrate the global market. IKRA Indonesia is a holistic sharia business development platform in the fashion, food and beverage sector. IKRA covers capacity building, branding, marketing to bring it together with global buyers and investors.

IKRA focuses on supporting sharia economic business because the majority of Indonesia’s population is Muslim. Based on Worldpopulationreview data, Indonesia is a country with the largest Muslim population in the world with the number of Muslims reaching 236.53 million people (86.88%) of the 272.23 million people in Indonesia’s total population in June 2021.

In 2017, domestic demand for halal products has reached USD 218.8 billion or around 22% of Indonesia’s total GDP (based on consumption of halal products). This consumption is expected to continue to increase in line with the growth of the Muslim population in Indonesia.

IKRA Indonesia is one of the breakthroughs to answer various problems in the halal creative industry, one of which is in the fashion sector. Indonesian Muslim fashion has enormous potential and is one of the main drivers of national economic growth. According to The State of Global Islamic Economy (SGIE) Report 2020/2021, Indonesia is ranked third in the world’s Top 10 Modest Fashion. Following the United Arab Emirates and Turkey who were ranked first and second.

To accelerate the development of the Indonesian Muslim fashion industry, there are several issues that need to be considered, namely the certainty of the supply of raw materials and the support of supporting infrastructure.

Through the IKRA platform, BI encourages the synergy of all parties to generate the potential of Indonesia’s abundant resources.This effort involves fashion business entities from the textile industry to designers to form an inclusive business linkage chain.

Furthermore, BI encourages local sharia business value chain players to enter the export market.

IKRA aims to increase the penetration of superior sharia business products so that they are able to penetrate and compete in the global market and increase collaboration opportunities among sharia business actors.

By registering your business on the IKRA platform, you can do business matching to find business partners that match your criteria. As a Buyer or Seller, you can choose a potential partner by looking at the list of members on the IKRA member dashboard. You can also ask for detailed information about your potential business partner using the available chat features.

After determining the choice of potential partners, you can determine the agreement for the meeting.

After being confirmed by the prospective partner, you can do business matching according to a mutually agreed schedule.

Currently, IKRA Indonesia has hundreds of members spread throughout Indonesia as a result of collaboration with domestic branch offices of Bank Indonesia. The selection and mentoring process involves professional business actors in the fashion and food sectors to encourage sharia businesses to compete in both regional and international markets.